Sinterklaasavond en ik lig dus heerlijk op één oor te dromen, maar word midden in de nacht even na vijf uur gestoord door een belletje van de beveiliging dat er alarm is op de hal waar mijn auto’s en die van beide zonen staan. Ik vraag naar de melding en krijg te horen, dat er iets met de voordeur was, dat de elektriciteit was uitgevallen maar weer up is en dat er even wat detectie op één van de sensoren was geweest. Alle sensoren gaven nu aan dat er geen beweging binnen was en daarop gaf ik aan dat ik ’s-ochtends na het ontbijt wel even een check zou gaan doen.

Kort hierna komt onze jongste zoon Maarten aan de telefoon, enigszins in paniek en meldt hij dat er brand is en dat hij onderweg is. Snel kleren aan en met een verantwoorde noodvaart naar het industrieterrein gereden.

Onderweg scenario’s bedacht wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar het scenario wat ik aantref is totaal anders. Het hele industrieterrein afgezet door de politie vanwege een grote uitslaande brand. “De politie is je beste vriend” was ooit de slogan en deze avond is dat zo. Keurig word ik opgevangen en voorgesteld aan een meneer van Salvage BV, die fungeert als coördinator tussen alle eigenaren en de verzekeringsmaatschappijen. Na ruim een uur wachten is de brand zover onder controle, circa twaalf brandweerwagens zijn ter plekke, dat ik samen met Salvage naar de hal mag en daar blijkt dat de directe buurman helemaal in brand staat. Voorzichtig kan ik op de drempel van mijn hal een blik naar binnen werpen en is er wat eerste opluchting, want de brandmuren hebben zo goed gewerkt dat er binnen “alleen maar” sprake is van roet-, rook- en waterschade. Zelfs de Brian James (voor insiders Bram Jansen) trailer van Maarten, die buiten stond, is zo te zien zonder schade, alhoewel de wandplaten wel schuin op de trailer hangen.

Na een aantal uren is de brand gedoofd en kunnen we het pand beter bekijken. Alle auto’s zien er niet meer uit en zitten onder de zwarte roet, maar verdere schade kan ik niet vaststellen en dus is er opluchting, die zich uit in een grapje dat er blijkbaar een team roetveegpieten langs is geweest zonder cadeautjes. Zondag en maandag worden besteed aan een plan om de schade voor zover mogelijk op te lossen en assuradeuren te informeren. Maandag en dinsdag brengt Maarten met die Bram Jansen trailer de auto’s naar een poetsbedrijf en raakt de hal steeds leger. Voor de DVSCC-insiders meld ik maar dat mijn Alvis niet in hal stond, omdat deze als favoriete auto thuis staat, mijn DVSCC-lidmaatschap is dus is niet in gevaar! Alle auto’s zijn goed verzekerd en het blijkt dat dit ook essentieel is, want de aansprakelijkheid van de buurman, wat je als leek verwacht, kan pas worden hardgemaakt als hij nalatig is geweest. En dat is dus de achterliggende reden dat ik deze ervaring met jullie deel: check of je goed verzekerd bent, check of je voor de juiste waarde verzekerd bent en last but not least reageer minder laconiek dan ikzelf deed op meldingen van je beveiligingsbedrijf ook al is het midden in de nacht. Nu afwachten of de hal gebruikt kan blijven worden of dat hij net als die van de buurman geheel of gedeeltelijk gesloopt moet gaan worden, omdat de staalconstructie door de hitte vervangen moet gaan worden. In de herstelplannen zullen we een brandmelder laten installeren, learning by doing noemen ze dat!

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/277283/buurman-verbrande-loods-heemskerk-ik-dacht-mijn-oldtimers-te-kunnen-opvegen