De nieuwjaars Drivers Lunch 2020:
Het eerste klassieker evenement ter wereld met CO2 compensatie
Je mag er om lachen, je mag het eco-kul vinden, maar het valt moeilijk te ontkennen dat we in een veranderende wereld leven. En persoonlijk ben ik er een groot voorstander van om niet de kop in het zand… eh de smeerkuil te steken, maar met opgeheven hoofd de discussie aan te gaan. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat onze vintage sports cars fraaie voorbeelden van sustainability zijn. Net als slot Waardenburg, waar al sinds 1264 tegen het verval wordt gestreden.
En dit gegeven plus het frisse weer op de dag zelf weerhield 42 kilometervreters er niet van om flinke tot zeer forse afstanden af te leggen met hun vooroorlogs materiaal. Winnaar en nieuwe recordhouder is Rob Stel met navigator René van den Bosch die met hun fabelachtig mooie 1936 Singer Le Mans met een in de ochtenduren afgelegde afstand van 178 kilometer; zonder gebruik van snelwegen uiteraard! Een sportieve prestatie, de Dutch Vintage Sportscar Club waardig ! Andere fraaie aanwezige wagens een piepkleine 1924 Monet Goyon met 1 cylinder twee takt van Daniel de Jong, de perfecte 1933 Adler Trumpf 1.7 AV van Rein van der Mast, de welbekende Singer Kaye Don Coupe van vader en zoon Blankevoort, de 1932 Lagonda 3 litre T2 Tourer van Quinten en Lilian Buijs, de prachtige, superlage 1928 Riley 9 Brooklands met de jongste deelnemers, broer en zuster Kranz uit Duitsland, een prachtig originele Ford V8 Cabriolet met China gangers Henk en Ina Nooteboom(een zelfde auto reed voor de oorlog in Monte Carlo Rally. En de lekker vette 1928 Bentley Speed Six, bemand door Michel Kuiper met navigator Sebastiaan van Dijk, hier door hem gefotografeerd op de voorplaats van het kasteel.
Originele vintage sports cars hebben minimaal 75 jaar geleden de fabriek verlaten en hun ecologische footprint is daarmee minimaal. Ter vergelijk, alleen al het bouwen van één electrische auto plus het accupakket staat gelijk aan 3 à 4 jaar rijden met een vergelijkbare moderne auto. Dat de verbruikte stroom ook vaak nog niet erg groen is, komt daar nog weer bij. Het enige minpuntje waar je bij onze auto’s over mag mopperen is de gedateerde manier waarop ze benzine verbruiken en de CO2 die daarmee in de lucht komt.
Voor de Drivers Lunch van zondag 5 januari is het brandstofverbruik van alle deelnemende autos gecompenseerd met een fikse donatie aan de Black Jaguar Foundation, een Nederlandse organisatie die met een uiterst ambitieus herbebossings project in Brazilië bezig is. Afgelopen jaar werden de eerste 1 miljoen bomen geplant!
Voor zover we hebben kunnen nagaan is er geen enkel ander klassieker evenement dat eerder zoiets gedaan heeft. Een volgende Drivers Lunch staat in potlood gepland voor het najaar. De volgende New Year Drivers Lunch is al vastgesteld voor zondag 3 januari 2021. En jawel wederom met CO2 compensatie.
Speciale dank aan de Akademie van de Rechtspraktijk (slot Waardenburg) , aan de Black Forest Foundation en uiteraard aan de DVSCC.
Geschreven door: Joris Bergsma
( fotos van JB en Sebastiaan van Dijk)
zie ook de foto pagina