Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

Amsterdam – Parijs 24- 27 september.

De wegwedstrijd Parijs-Amsterdam-Parijs in 1898 was de eerste transnationale race die in Europa werd gehouden. Zes jaar lang gebruikten autopioniers races en rally’s om aan te tonen dat de ‘Automobiel’ een sterk, betrouwbaar en snel alternatief was voor het ‘ouderwetse’ paard en wagen. Toen auto’s in de volgende eeuw sneller en gevaarlijker werden, werden deze evenementen al snel in heel Europa verboden. De Franse snelheidsduivels trokken met duizelingwekkende snelheden van 50, soms zelfs 60 km/u door ons land, iets wat Nederland destijds niet gewend was. In de editie van 1898 viel slechts één slachtoffer op een traject waar de maximumsnelheid van 8 km/u niet gold; een hond. 125 jaar later, en 5 jaar na onze Parijs Amsterdam rally, organiseert Classic Events de heropleving en slotfase van dit evenement: een 4-daagse rally van Amsterdam naar Parijs! De auto-avonturen van Classic Events zijn ontworpen als ontspannen en sociale evenementen met relatief korte dagen en afstanden, af en toe een museum of andere attractie, een heerlijke route en de best beschikbare hotels onderweg. Je hebt dus voldoende tijd om van de rit te genieten, te ontspannen en de omgeving te verkennen met oude en nieuwe rallyvrienden. Zoals het een evenement betaamt dat is geïnspireerd op de eerste internationale autorace ooit, zal er uiteraard concurrentie zijn voor degenen die dat willen, aangepast aan de leeftijdsklasse van de auto. Deze competitie kan bestaan uit navigatiesecties, regelmatigheidstrappen en speciale tests, zoals op een circuit. De oorspronkelijke route uit 1898 kan niet meer worden gereconstrueerd vanwege de uitgestrekte steden, nieuwe snelwegen en andere moderne ongemakken.

Het grootste deel ervan werd over onverharde wegen gereden en rivieren werden overgestoken met roei- of zeilveerboten. Het doel om als eerste Parijs te bereiken is niet langer relevant. In de vooroorlogse categorieën strijden teams gekleed in historische kledij om de trofee “Baron van Zuylen”. Baron van Zuylen was voorzitter en medeoprichter van de ACF, één van de organisatoren van de Paris Amsterdam Paris rally in die jaren.

Een aantal DVSCC leden zullen deelnemen.

 

Programma DAG 1 – 200 km Na aanmelding en verspreiding van het routeboek op een locatie nabij Amsterdam rijden wij de eerste regelmatigheid van het evenement op een prachtig en onbekend landgoed! Op dag één rijden we vanuit Amsterdam naar het zuiden van het land, over een combinatie van prachtige B-wegen en enkele snelwegen, maar er zullen ook enkele directe uitdagingen zijn. Een dag om op te warmen voor de meer bochtige wegen en heuvelachtige landschappen die we de volgende dagen ongetwijfeld zullen tegenkomen.

 

DAG 2 – 330 km De dagelijkse afstanden worden aanzienlijk korter dan in 1898, maar we rijden nog steeds zo’n 300 km per dag. Uiteraard zal de afstand per klasse iets verschillen, waarbij de Tourklasse minder kilometers aflegt dan de Sportklasse. Vanuit Vaals rijden we via België en Luxemburg naar Nennig in Duitsland, een klein stadje aan de Duitse kant van de rivier de Moezel. We zullen een geweldige tijd hebben in het prachtige Schloss Hotel Nennig.

 

DAG 3 – 300 km Dag drie is een heerlijke dag die ons het grootste deel van de dag door de wijngaarden voert, richting Epernay en Reims, de Champagnestreek. De lokale specialiteit gaan we ongetwijfeld proeven in een nieuw en uiterst modern hotel omringd door wijngaarden. Het wordt een mooie dag voor coureurs, waarbij in de ochtend de nadruk ligt op de competitie, inclusief een bezoek aan een racecircuit.

 

DAG 4 – 270 km Op dag 4 rijden we van Epernay naar Chantilly. Helaas is Parijs vanwege de huidige milieuregelgeving en de vastgestelde milieuzone niet toegankelijk voor onze auto’s. Het wordt een heerlijke dag door de rijke Marnestreek met zijn vele monumenten uit la Grande Guerre (Eerste Wereldoorlog). De rally eindigt in de schaduw van Parijs bij Chantilly Castle.

Opm: dit is geen DVSCC evenement, meer informatie kan via de organisator.

 

Ga naar de bovenkant