De Alvis 12/70 van Jeroen


Als er een auto is met een DVSCC-historie dan is het wel de Alvis 12/70 van Jeroen Hoep. Door Vintage Friend Hubert naar het continent gebracht, door Vintage Friend Bas Jansen voorzien van een carrosserie, getekend door DVSCC-lid Hessel, korte tijd gereden door DVSCC-lid Ron en nu in het trotse bezit van DVSCC-lid Jeroen Hoep.

Inmiddels is de grijze Alvis een bekende en graag geziene verschijning op de DVSCC-bijeenkomsten. Of het nu een nieuwjaarsborrel is in Zwanenburg, een trial door de modder rijden, over het circuit racen op Zandvoort of een sprintje trekken in Apeldoorn: Jeroen is er met zijn Greyman bij om voor het nodige spektakel te zorgen. En dan komt hij bij voorkeur via binnenwegen vanuit Bruinisse gereden. De auto op een trailer laden is voor hem geen optie: de auto is bedoeld om te rijden en dat doet hij dan ook. De enige concessie die Jeroen doet is dat hij op de terugweg nog wel eens via de snelweg rijdt.

De Alvis, met de naam Greyman, is in 2010 naar Nederland gekomen op initiatief van Hubert Kranz. Hubert heeft de geschiedenis van de auto zorgvuldig bestudeerd. Het is dan ook duidelijk dat de Alvis Heritage organisatie de matching nummers heeft gecontroleerd en juist heeft bevonden.

Het chassis met blok is na aankoop linea recta naar Bas Jansen gebracht om te restaureren. Bas heeft zoals bekend, een jarenlange ervaring met het bouwen van prewars en Bas heeft als hoofdaannemer de auto compleet gebouwd. Voor veel foto’s van de opbouw van de auto kunt u de fotopagina van Bas bezoeken die u vindt door hier te klikken.

Alvis Motorenspecialist Wim Grinhoven heeft het blok en aandrijflijn volledig gedemonteerd en ultrasoon laten reinigen. Motoren revisiebedrijf Eras uit Utrecht heeft alle lagers vervangen, lijngeboord en de gehele kop opnieuw machinaal bewerkt.

De 4-cilinder in lijn motor meet 1850 cc, het geschatte vermogen is ongeveer 80 pk. Dit aantal pk’s is voldoende voor een topsnelheid van rond de 120 km/uur. Ten einde de koeling voor Zuid Europese ritten te garanderen is er een nieuwe radiateur met cowling en mechanische ventilatie gebouwd. Voor de opbouw van de auto is het chassis volledig gerestaureerd, is de besturing opnieuw machinaal bewerkt en is deze voorzien van nieuwe fusees en kogels. De 19” wielen, zijn voorzien van Blockley banden.

Na afronding van chassis en motorblok met aandrijflijn heeft auto tekenaar Hessel Bes een aantal modellen uitgewerkt aan de hand van carrosserietekeningen uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. Deze tekeningen zijn door Bas Jansen uitgewerkt een heeft de prachtige carrosserie opgeleverd.

Er is veel aandacht aan details gegeven die de auto erg mooi maken, gegoten aluminium vloerplaten, een afneembaar stuur, een dashboard met gedraaide zonnetjes, originele meters, verlichting op hoog niveau. De cyclewings zijn eenvoudig afneembaar voor circuitdagen, een bijzonderheid die het vooral bij de jongere bezoekers erg goed doet.

De nieuwe brandstoftank heeft een inhoud van 80 liter waardoor de auto ook geschikt is voor langere ritten. Daarnaast is extra bagageruimte gecreëerd die zich boven de tank bevindt, deze ruimte is bereikbaar door de rugleuning terug te klappen.

In totaal is er ruim 1.000 uur aan dit project gewerkt.

Inmiddels staat de auto’s sinds het begin van 2013 in zijn nieuwe verblijfplaats, een fraai ingerichte mancave in Bruinisse. De Alvis wordt vergezeld door een even prachtige E-type, een XK 120 en nog enkele andere Duitse en Amerikaanse auto’s. Mocht u een bezoek aan Bruinisse gepland hebben, neem dan vooral contact op met Jeroen voor een bezoek aan zijn mini-museum. Het is zeker de moeite waard!

Promotievideo gemaakt voor Bas Jansen: