De MG PA Special van Thijs

De Historic Grand Prix 2012 op het circuit van Zandvoort. Opeens reed hij daar: Thijs de Groot in zijn MG. Hier volgt het verhaal over deze bijzondere (en snelle) auto

Thijs op Zandvoort

Thijs op Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix

Deze oranje MG PA Special begon zijn leven in 1934 als een standaard P-type Midget two-seater. Het motortje met bovenliggende nokkenas, verticaal aangedreven gelijkstroomdynamo en ‘cross flow’ cilinderkop had van oorsprong 850cc. De motor was een verbeterde versie van de J2 en had een 3 maal gelagerde krukas, een stuk robuuster dan zijn voorganger met zijn 2 maal gelagerde krukas. In de vroege jaren ’30, waren zogenaamde trials heel populair in thuisland Engeland en M.G. gooide hoge ogen met haar Cream Cracker en Musketeer teams. De P-type is ontwikkeld met het oog op het succesvol beklimmen van besmeurde heuvels en heeft dan ook een voor de weg wat jammerlijke tandwielverhouding in de ongesynchroniseerde versnellingbak met een behoorlijk gat tussen de tweede en derde versnelling.

Volgens de overlevering was de auto voor de oorlog vaak te vinden op ‘grass track’ evenementen (Nog zo’n typisch Britse sport waarbij er met motorfietsen wordt geracet op kaalgereden ovalen in weilanden) en stond dan bij de pitbox van de ‘Wise Family’. Hieruit is het gerucht ontstaan dat Roger Wise, een beroemde ‘grass track rider’, toentertijd de eigenaar was, maar zekerheid is er niet. Wel is het een feit dat ook Syd Enever, de latere (mede-)ontwerper van de beroemde MGB en belangrijk lid van de vooroorlogse ‘Competition Department’ van M.G., deze evenementen bezocht en gespot is terwijl hij de PA ‘tunede’. In latere jaren reed de auto dan ook menig politiewagen zoek!
Hoe de auto de Tweede Wereldoorlog precies is doorgekomen, weten we niet. Wel weten we van een eigenaar die hem eind jaren ’50 gebruikte als ‘bird puller’, een machine om de meisjes mee binnen te halen.

Ergens in zijn lange leven is deze PA zijn body kwijtgeraakt. Thijs de Groot, de huidige eigenaar, kocht de auto als ‘abandoned project’ in 2006: een chassis, een PB motor en aanverwante zaken, maar dus zonder body. De huidige body is gebouwd in de jaren ’60 voor een zescilinder M.G. K1 Magnette die in Zweden ingezet werd als racer.

De huidige motor is een PB unit en heeft 950cc. Voorop zit een kleine Marshall supercharger. De remmen zijn hydraulisch, hoewel dat tegen Cecil Kimber’s wensen ingaat: Kimber, general manager en oprichter van M.G., was ‘tegen’ hydraulische remmen en verkoos een kabelsysteem. Omdat deze kabelremmen niet meer bij de auto waren en een set hydraulische Wolseley remmen –uit dezelfde periode- voorhanden was, is die concessie gedaan.

Na een aantal jaren van onderdelen vergaren, de motor reviseren, het chassis geheel opnieuw opbouwen en de body pas maken op deze viercilinder, kon er in 2011 eindelijk geracet worden. Zijn debuut was op het Circuit des Remparts in Angoulême in Frankrijk en verliep vlekkeloos. In 2012 werden verdere kilometers gemaakt in de MG Car Club Triple-M Register race (Triple-M staat voor Midget’s, Magna’s & Magnettes, een verzamelnaam van alle vooroorlogse M.G.’s mét bovenliggende nokkenassen en verticaal aangedreven dynamo’s) tijdens het jaarlijkse ‘M.G. Live!’ op het circuit van Silverstone. Het resultaat was geweldig; Eerste in klasse! Ook Angoulême werd opnieuw bezocht en met geweldig resultaat afgerond; Derde over het hele vooroorlogse veld!

Thijs hoopt komend jaar tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort ook op Nederlandse bodem aan een officiële race deel te nemen.


1 reactie op “De MG PA Special van Thijs

Reacties zijn gesloten.